Na trhu působí dva druhy prodejců kuchyní. Výrobci a jejich frančízoví partneři. Pojďme se podívat, jaké jsou mezi nimi rozdíly a proč jedni často nabízejí ty samé kuchyně za podstatně vyšší ceny.
Pořízení kuchyně není právě levná záležitost a každá ušetřená koruna se jistě hodí. Tím spíš, když snížení ceny nebude na úkor kvality kuchyně. Stačí vědět, že na trhu s kuchyněmi jsou dva typy prodejců:
- Výrobci neboli mateřské pobočky. Jsou to oficiální prodejny výrobců kuchyní. Pokud se svou kuchyni rozhodnete koupit přímo u výrobce, nejspíš se dostanete na nejlepší možné ceny.
- Pak tu jsou frančízanti. Ti sice fungují pod značkou výrobce, ale v podstatě jsou to jen přeprodejci jeho produktů. Tvoří tedy další mezičlánek v cestě kuchyně k vám. Prodávají produkty stejné kvality, jako mateřské pobočky.
Frančízanti pracují samostatně a nejsou na výrobci závislí. Budují si vlastní zázemí včetně reklamačních oddělení. S jejich podnikáním jsou spojeny další náklady, které si často nechají zaplatit v maržích, což se projeví na celkové ceně kuchyně.
Na frančízantech samozřejmě není nic špatného a nechci říci, že jsou v každém případě dražší než mateřské pobočky. Je jen dobré vědět, že dražší být mohou a často jsou, a to podstatně. V některých případech se ceny za tu samou kuchyni u mateřské pobočky a u frančízanta mohou lišit řádově o tisíce i desítky tisíc korun.
Máte nabídku od frančízanta? Nechte si ji přecenit u výrobce
Než se rozhodnete oslovit konkrétního prodejce kuchyní, zkuste si zjistit, zda je mateřskou pobočkou, nebo frančízantem.
Pokud půjde o frančízanta, zadejte mu poptávku a počkejte, než vám sestaví nabídku.
Abyste pak získali jistotu, že po vás frančízant nechce nesmyslné peníze , nechte si jeho nabídku přecenit ještě přímo na mateřské pobočce vybrané značky. Žádost k přecenění stačí zaslat e-mailem. Samotné přecenění by pro prodejce díky stejnému značení a kódům neměl být problém.
Frančízanti a řešení reklamací
Při koupi kuchyně od frančízanta je dobré mít na paměti, že jeho pobočky často mají své vlastní reklamační oddělení, z čehož pro vás, zákazníka, vyplývá:
- reklamační oddělení frančízanta řeší případné reklamace s výrobcem. Frančízant se tak stává prostředníkem v komunikaci, což může celý proces reklamace zdržet.
- pokud kuchyni koupíte od mateřské pobočky, případné reklamace budete řešit přímo, bez prostředníka.
- díky smlouvě, kterou spolu výrobce a frančízant mají uzavřenou, může frančízant zamítnou případnou reklamaci ještě dříve, než se k výrobci vůbec dostane.
Nejde jen o cenu
Zvažte tedy, u koho se chystáte novou kuchyni pořídit. Samozřejmě nejde jen o cenu jako takovou. Frančízant může mít vyšší ceny, ale třeba je dokáže ospravedlnit dodatečnými službami, které byste u výrobce hledali marně.
Při výběru proto nekoukejte jen na cenu, ale také na to, co vše je v ní zahrnuto, a zda frančízantova nabídka, ač dražší, není přece jen lepší, než nabídka z mateřské pobočky.
Rozhodnutí je pak jen na vás. V každém případě přeji šťastný výběr.